Beschrijving |
: |
De toekomst van Prinsenbeek. Rapport t.b.v. gemeentelijke herindeling Inhoud Ten geleide blz. 3 Honderd jaar gemeentelijke indeling 5 Regionaal beleid basis van gemeentelijke indeling 6 Prinsenbeek in het streekplan 7 Prinsenbeek zoekt de samenwerking 12 Provinciaal herindelingsplan 14 Verhouding herindelingsplan en streekplan 18 Herindeling: demokratie en samenleving 23 Herindeling in moderne stijl 27 Conclusies 30 Bijlagen: I Bevolkingsoverzicht en bevolkings-prognose 32 II Gegevens onderwijs/sport en recreatie/sociaal-economische sector/sociaal-culturele en maatschappelijke sector 33 III Overzichten financiën 34/37 A. Kapitaalsuitgaven 34 B. Liquiditeitspositie 35 C. Financieringspositie 36 D. Budgettaire positie 37 Kaarten: West-Brabant / de Regio Breda / Prinsenbeek 2 Huidige gemeentegrenzen 10 Diverse fasen van het herindelingsplan Breda 11 Kern Prinsenbeek in 1970 middenpagina Het nieuwe Prinsenbeek in de Regio met ontwikkelingsbeeld Breda 29 Foto's: Agrarisch gebied Prinsenbeek 16 met gegevens agrarisch Prinsenbeek 17 Woongebied forensen Prinsenbeek 25 met gegevens voorzieningenpakket 24 Aantekeningen 38/39 Er moet naar een hoofdstructuur worden gezocht die het mogelijk maakt dat in de loop van de tijd nog allerlei beslissingen kunnen vallen over de bestemming van de ruimte. Ruimtelijke ordening in een dynamische samenleving vereist dat de nadruk veel meer komt te vallen op het proces (d.i. het besturen van de ontwikkeling) dan op een te bereiken eindstadium. Dr. J. A. Launspach Prinsenbeek: haar plaats en taak in de regio Ten geleide Wanneer wij U onze gemeente voorstellen, dan stellen wij U een financieel kerngezonde gemeente voor van 8.000 inwoners, straks 10.000 tot maximaal 14.000 inwoners, gelegen ten noord-westen van Breda en westelijk grenzend aan Etten-Leur, vanwege haar gunstige ligging - ook ten opzichte van de Randstad Holland - door duizenden forensen verkozen tot woonoord, vanwege haar bodemgesteldheid, ruimte en gunstige situering een uitstekend land- en tuinbouwgebied, met een voorzieningspakket, dat de eisen voor een 'volwaardig lokaal verzorgingscentrum' reeds overtreft, en aan een goed levenspatroon in regionale zin - binnen de grenzen, door het ontwerp-streekplan West-Brabant gesteld, - verder gestalte geeft, met een open oog voor de noodzaak van uitbreiding van de stad Breda en voor de taak, welke deze stad in de toekomst wacht, bekend met de problematiek, welke ten grondslag ligt aan de vorming van een Regio Breda, alle ups en downs daaronder begrepen, bewust van de taak, welke deze Regio mag en moet verwachten van de gemeente Prinsenbeek, welke begrenzing onze ge- meente ook zal krijgen. Dit over-de-grenzen-heen-zien heeft reeds geleid tot: een overeenkomst tussen de Raden der gemeenten Breda en Prinsenbeek tot gebiedsruil, waarbij Prinsenbeek een deel van haar grondgebied wil afstaan aan Breda voor stadsuitbreiding (ruimte voor 50.000 inwoners), en Breda een gebied van nagenoeg gelijkwaardige grootte, doch met zuiver agrarische bestemming, wil afstaan aan Prinsenbeek; het ontwerpen van een bestemmingsplan - in nauwe samenwerking door Breda en Prinsenbeek opgesteld - voor dit toekomstig stadsgebied; een intensief deelnemen aan de opstelling - door Breda en omliggende gemeenten - van een structuurplan voor een verantwoorde ruimtelijke ordening van Breda en omgeving; constante bereidheid om op korte termijn te komen tot een Regio Breda. De overeenkomst Breda/Prinsenbeek tot gebiedsruil is voor Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant aanleiding geworden de situatie rond Breda in een bredere studie te betrekken. Uit diverse alternatieven heeft dit College gekozen voor het meest vérgaande voorstel, voor een gemeentelijke herindeling in fasen, en in 1969 de Ie fase van het herindelingsplan Breda in procedure gebracht, waarbij wordt voorgesteld naast opheffing van de gemeente Terheijden en Teteringen ook de opheffing van de gemeente Prinsenbeek. Het is algemeen bekend, dat eerlang de 2e fase van het herindelingsplan Breda zal volgen, en dan voor delen van respectievelijk de gemeenten Oosterhout en Nieuw-Ginneken. In een nota aan Gedeputeerde Staten heeft onze Gemeenteraad de nodige argumenten aangedragen voor andere conclusies, de Tweede Nota Ruimtelijke Ordening alsmede het ontwerp- streekplan West-Brabant en meer zuiver cijfermateriaal daarbij volgend, en alternatieve oplossingen voorgesteld, hierbij aansluitend op de ontwikkelingen ten aanzien van de Gewestvorming. Dit boekje bevat de tekst van de nota, aangevuld met gegevens, cijfermateriaal, oriëntatiekaarten en foto’s, een en ander ter illustratie van de plaats en de taak van de gemeente Prinsenbeek in de Regio Breda. Wij bieden aan onze mede-bewoners - aan wie wij overigens onze eigen gemeente niet behoeven voor te stellen - en aan belangstellende personen, autoriteiten en instanties dit boek- werkje aan, eenvoudig om hen op de hoogte te stellen en aldus hen de gelegenheid te geven mede te denken en mede te werken aan de toekomst van de gemeente Prinsenbeek. Prinsenbeek, maart 1970. Burgemeester en Wethouders van Prinsenbeek. P. J. A. Baetens, burgemeester, P. P. A. van Hal, secretaris.
|