Beschrijving |
: |
25 jaar Markpontje Geschreven door Jan van Vliet en samengesteld met Han Loonen met dank aan ieders bijdrage door middel van foto’s, films, krantenknipsels en bovenal de verhalen. Thijs Krijnen: 'Neemt iedereen z’n eigen fiets mee? Ik wil geen fietsen over houden'. Foto omslag en citaat uit De Stem van 2 augustus 1995 (blz. 71) Hoofdstuk 01 Voorwoord van de schrijver en samenstellers 1 02 Inleiding 2 03 De aanleiding besluit gemeenteraad Terheijden 5 04 De bouw, proefvaart en eerste afvaarten 8 05 5 september 1992, de officiële eerste afvaart 16 06 Organisatie stichting ‘Stichting Heen en Weer’ 25 07 Het succes van het Markpontje 31 08 Voor de schippers van het Markpontje 38 09 De schippers aan het woord 53 10 De passagiers 68 11 Evenementen 104 12 Onderhoud en meer 108 13 Over de scheepsbel 117 14 Van informatiepunt tot informatiekiosk 123 15 Vereniging Vrienden van de Voetveren 127 16 Toeristische recreatieve functie Terheijden 131 17 Opwegnaar25jaar 137 18 Slotwoord en verantwoording 141 Voorwoord van de schrijver en samenstellers Een jarig Markpontje, 15 augustus 2017. Een kwart eeuw ofwel 25 trouwe dienstjaren. Een mooi moment om bij stil te staan om het ontstaan en de geschiedenis voor de vele passagiers en schippers van het zo geliefde pontje eens op te schrijven. Een moment om zuinig op te zijn zo zal de lezer van dit boekje spoedig merken. Overzetveren, ja ook die om de rivier de Mark over te steken, hebben een lange traditie en noodzaak achter de rug. In voorbije eeuwen van vele en vele jaren terug was het bittere noodzaak om rivieren en andere wateren over te steken met have en goed, immers brug en andere oeververbindingen waren er niet of nauwelijks. In de tegenwoordige tijd zijn er overzetveren die onderdeel uitmaken van het wegennet, maar aan praktische betekenis hebben zij niet ingeboet. Voet- en fietsveren zijn een meer eigentijdse functie gaan vervullen en de totstandkoming daarvan zijn veelal onder de noemer ‘recreatie en toerisme’ te rangschikken. Het verleden heeft aangetoond, dat een dergelijke oeververbinding niet zonder slag of stoot kon worden gerealiseerd. Lokale politiek en bestuurders moesten steeds bewust worden gemaakt van de recreatieve en toeristische noodzaak en functie. Zo ook die van de voormalige gemeente Terheijden die in 1992 groen licht gaf tot de bouw van deze verbinding over de Mark. Nu 25 jaar later staat de teller op ruim een half miljoen passagiers en werd het Markpontje een onverwacht succes. Dat de ingeschatte verwachting, waar de Terheijdense politiek in 1992 akkoord mee ging, in vele veelvouden werd overtroffen leidde tot menige verbazing en een opgewekte glimlach, zeg maar gerust een brede grijns. Dat zal ook de lezer in dit boekje constateren. Hun wordt veel plezier gegund bij het lezen daarvan. 2017 Jan van Vliet en Han Loonen, beide schippers van het Markpontje
|